zaterdag 13 oktober 2007

Wakker

De kracht van spelervaring is niet te onderschatten. Ik volg het nieuws redelijk, lees over achtergronden van noord-zuid ontwikkeling en heb zelfs een paar maanden in het zuiden gewerkt. Toch had ik een spel nodig om wakker te schrikken.

"3rd World Farmer" is een recht-door-zee spel: je bent een boer in de derde wereld. Met je gezinnetje bewerk je samen de grond rondom je huis. Je kunt zaaien en oogsten, gereedschap kopen, putten slaan, bijscholen, uithuwelijken, zwanger worden, naar de grote stad afzakken, ziek worden, of juist beter. Doel is een lang en gelukkig leven, samen. Logisch, wie wil dat nou niet?










Ik begon vol goede moed, afstandelijk beredenerend wat een slimme tactiek zou zijn: investeren of risico spreiden lijken me op de goede weg te helpen, maar al gauw slaat de frustratie toe. In de vorm van natuurgeweld, diefstal en andere ellende. Verbeten probeer ik te redden wat er te redden is, maar langzaam zie ik mijn gezin ziek worden. Het wordt alleen getoond als teruglopende meters, maar doet pijn zat. Zelfs als ik met natte handen mijn dochter 'verkoop' redden we het niet.

De frustratie stijgt bij nieuwe pogingen, en zeker als ik de ranglijst met high scores bekijk. Hoe hebben zij het wel gered en ik niet? Als ik chemisch afval in mijn achtertuin accepteer en meewerk met militaire milities overleeft mijn gezin het een paar jaar langer, maar het blijft oneerlijk. Als ik in bed kruip zit grom ik nog over zoveel onrecht.









Mooi dat je zoveel kan beleven. En dat terwijl er op het scherm nagenoeg niets gebeurt. De poppetjes staan naast elkaar. Te staan. Het vermijden van details kan het inlevingsvermogen stimuleren. Hoewel, het toevoegen van wat geluid en kleine effecten had het geheel nog wat opslorpender kunnen maken.

Een mooi project van de Universitiet van Kopenhagen. Het ontbreken van een vervolgstap waar die geëngageerde spelers kunnen zetten lijkt een gemiste kans. Een sprankje hoop had het sowieso minder grimmig gemaakt, en voor een bredere groep aantrekkelijker. Uitkijken dat het niet preken voor eigen parochie wordt. Misschien nog iets aankleden als gave game en juist commercieel verkopen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten