woensdag 5 december 2007

Gezond verstand

Best pittige baan. Niet eens die in Utrecht, maar die in Rotterdam. Het valt soms niet mee om ouder te zijn. Afgelopen dagen kampeer ik naast onze Janne in het ziekenhuis omdat ze longontsteking heeft. Flink schrikken, maar inmiddels is ze gelukkig weer redelijk opgeknapt en kunnen we het meer als avontuur gaan zien.

De baan als ouder wordt vooral pittig als het voeden wat meer opvoeden wordt. Logisch dat minister Rouvoet, Programmaminister voor Jeugd en Gezin, ons als jonge ouders een hart onder de riem wil steken. Hij stuurde Joost een cd-tje met een liedje, maar dan wel een mierzoete ballet van John Ewbank. Het cd-tje is een soort sjieke teaser naar de website HalloWereld.

Daar allerlei goedbedoeld advies, zowaar ingekleed als een soort ultralight e-learning. Stapsgewijs krijgt de ouder die binnen als je kind opgroeit. Nieuwsgierig heb ik me aangemeld op de site en ontving, na wat technische kinderziekten, de eerste aflevering: onze Joost werd een maand oud.

Aardig vormgegegeven en redelijk van toon, maar het niveau van de vragen jaagt me in het harnas. 'Je rookt en je baby lijkt geen last te hebben van je rook; is het toch slecht?' Wie de moeite neemt om zich in te schrijven mag toch inhoudelijk wel iets meer uitdaging verwachten? Zo word ik niet nieuwsgierig naar achetrliggende informatie; daarvoor moeten toch wat meer echte dilemma's worden aangesneden.

Het doet een beetje denken aan de goedbedoelde, maar beledigende vragenlijst die we onlangs van het consultatiebureau ontvingen. Een spervuur aan open deur-vragen over opvoeding en kindermishandeling, in de trend van 'Het is goed om je kind af en toe lekker af te ranselen'. Iedere dombo voelt aan wat het algemene doel en het 'goede' antwoord is en zal sociaal wenselijk antwoorden. Voor sommige doeleinden moet je toch echt een stapje verder denken. Mij schoot de quote van Van Gaal door het hoofd: 'Ben ik nou zo slim of zijn jullie nou zo dom?'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten