zondag 4 maart 2007

Start disaster

Het mooiste van simulaties is het misgaan: baliemedewerkers die onze e-learning gebruiken laten likkebaardend virtuele gesprekken ontsporen. Operators sturen virtuele fabrieken in de war. En ikzelf aarzel met mijn muis boven de knop 'start disaster'.

Het STOP DISASTERS! is onderdeel van de tsunami aan 'goede doel'-spellen die me de laatste tijd overspoelen. Beetje onhandige titel die UN/ISDR koos, want als speler kan ik slechts de schade beperken door voorzorgsmaatregelen. Aardbevingen, bosbranden, orkanen en overstromingen spelen keurig op alle werelddelen. Het doel luidt grimmig 'no more than 200 deaths', maar grafisch oogt het olijk habbo-achtig uit, en de achtergrondvogels tsjilpen lieflijk. Een kwartier de tijd om die te verstommen met bouwherrie: scholen, ziekenhuizen, hotels, maar ook stopcontacten, bomen en duinen.

Onderwijl krijgt de speler technische informatie. Interessant, maar voor de (kinder)doelgroep toch veel en vrij tekstueel. Slecht teken al dat het aanklikken van deze feitjes met bonuspunten beloond moet worden. Problematischer is dat de ramp zich 'slechts' eenmaal voltrekt, en dat er dus geen directe feedback is. Zeker omdat de rapportage achteraf erg mager is. De verleiding om de ramp vaker te spelen is klein omdat de plattegrond hetzelfde blijft.

Zwakke plekken zijn verder de onlogische bouwregels en gebrekkige inzet van personificatie en geluid. Over de achterliggende balans tussen doelstellingen (economie/gezondheid) leer je niets, en daarmee blijft het educatief gezien erg plat. Maar die knop 'start disaster' blijft aanlokkelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten