donderdag 2 november 2006

Seroius Gaming

Met zijn twee Stoas-collega's een middag en avond naar Media Plaza in Utrecht geweest: lekkere hapjes, geinige hightech omgeving, veel oude bekenden... het was prima. Maar even serieus :-)

- subsidie: via WBSO subisdie kan op voortuitstrevende concepten, haalbaarheidsonderzoeken of verbetering processen geld terugverdiend worden. (www.subsidieshop.nl geeft bijvoorbeeld 46 concrete subsidies voor Stoas)
- simulatie: geef meerdere (3) personen de rol van 1 persoon zodat automatisch de beweegredenen expliciet worden
- doel: games zijn niet geschikt om kennis over te dragen (meer voor inzicht, attitude of vaardigheid)
- leerervaring: essentieel is terugkijken of -spoelen (zeker met meekijkende trainer)
- budgetten: ontwikkelen van simluatiegames met beperkte visuals hoeft niet duur te zijn (10-40 k€)
- verschijning: krijgt momenteel vaak teveel aandacht, terwijl inhoud en structuur onderbelicht zijn. De juiste verhoudingen zouden moeten zijn: 20% inhoud (doel, engagement) 30% structuur (spelregels) 30% gedrag (gameplay) en 20% vorm (looks)
- vrijheid: het is een valkuil om dit onbeperkt na te streven in cases; beperking vrijheid versterkt het leereffect en verlaagt de ontwikkelkosten sterk
- markt veroveren: traditionele betrokkenen (bijvoorbeeld klassieke trainers) hoeven niet perse vervangen te worden, maar kunnen ook met de game verrijkt worden en als tussenpersoon dienen
- test: game bouwen als verrijking van bestaande test, bijvoorbeeld SHL-KLM en PolitieAcademie
- maatschappelijke scenario's: bijvoorbeeld 'a force more powerful', 'pax warrior' en 'Darfur is dying'

...ja, da's wel serieus he?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten