woensdag 2 april 2014

Leren op de werkplek (1)

Allereerst al een ambitieuze toevoeging aan de blogtitel: ik ben van plan een aantal blogjes te schrijven over hoe ik tegenover leren op de werkplek sta. Da's het (in ieder geval ons) thema voor het e-learning event. In dit eerste blogje ga ik kort in op het waarom. Waarom leren op de werkplek?

  • Leren zonder het direct toe te passen en daar succes te oogsten is onnatuurlijk en inefficient. Leren is geen einddoel, maar een stap naar beter functioneren. In het werk ligt de de vraag en het antwoord. Vond via Google een dit oude interview erover terug. 
  • Het 70-20-10 model leert dat het meeste leren op de werkplek zelf plaatsvindt. Of bij het koffiezetapparaat ernaast. Het effect van conventionele trainingen zit grappig genoeg vaak in het sociale leren tijdens en na de training. 
  • In tijdens van economische tegenwind staan investeringen in die 10% onder druk, al was het maar omdat medewerkers dan niet aan hun primiaire werk toekomen. 
  • Er is steeds meer kennis, die steeds sneller veroudert. De halfwaardetijd ervan neemt volgens prof Andries de Grip af: rond de oorlog was het 12 jaar, toen ik geboren werd 7 jaar en inmiddels een jaar of 3. Veel van studenten leren is dus al verouderd voor gebruik. 
  • Het belang van parate kennis neemt af, omdat technologie (IT) helpt om de informatie snel en comfortabel op te zoeken.  
  • De verwachtingen aan medewerkers verschuift ook: er wordt meer 'open skills' en zelfstandigheid verwacht, bijvoorbeeld in het kader van het nieuwe werken. Daarbij hoort het nieuwe leren, waarin verantwoordelijkheid meer op de werkplek bij medewerker zelf ligt. 
  • Formele kennis is vaak wel beschikbaar, maar geen ingeblikt wondermiddel. Het samen leren toepassen en verbeteren sluit meer aan bij de SECI-visie van Nonaka, dat waarde hecht aan het experimenteren en delen van ervaringen op de werkplek. 
  • Het besef dat leren meer is dan (initiĆ«le) kennisoverdracht is niet meer te keren. Het gaat om bijdragen aan organisatiedoelstelling door concrete gedragsverandering. Dus niet om content, maar om slimme feedbackloops, ondersteuning en uitdagende oefeningen op de werkplek. 
Lange lijst van open deuren, of juist de essentie van 'learning by doing'gemist? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten