dinsdag 7 april 2009

Expertise

Zo, het is weer een tijd geleden dat ik een (papieren) artikel schreef. Dit keer werd Bright Alley door gevraagd door Expertise om een stuk over mircobloggen als leermiddel te schrijven. En als je ervoor gaat zitten, gaat trek je het al snel in een breder kader van 'sociale leeromgevingen'. Minder gebaseerd op de traditionele visie op kennis, en dus het omgekeerde van formeel, gestructureerd, top-down, individueel, goedgekeurd en opgelegd. Dus meer aansluitend bij een sociaal constructivistische visie en informeel (samen)werkend leren.





De gezaghebbende Josh Bersin verwoordde de trend deze week mooi:

The tremendous demand for collaborative and social learning platforms, which are slowly replacing formal learning and even traditional e-learning platforms, forcing LMS vendors to redefine their offerings. Many companies today are building their own YouTube-like learning systems which provide social, collaborative learning, often without the need for an LMS.

Enfin, afgelopen half jaar heb ik wat meer ervaring mogen opdoen met ‘leeromgevingen’ als bijvoorbeeld MS Sharepoint, Twitter, Yammer, Sclipo of ELGG. Verfrissend om eens rustig te reflecteren op die ervaringen, via het artikel en vooral de deadline. Helaas bleek er wat miscommunicatie, en was ik te laat :) Enfin, nu komt het in het mei-nummer, ook best. Zo ultrahip is het allemaal ook weer niet...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten