vrijdag 14 september 2007

Spelregels

Om iets te leren kennen moet je het doen. Niet erover lezen, of erover laten vertellen, maar gewoon in het diepe springen. Dat geldt voor duiken en bungee-jumpen, maar ook voor e-learning en serious gaming.

Als iemand op een feestje vraagt wat ik doe voor de kost, is dat niet zo gemakkelijk uit te leggen, zeker aan een digibete leek. De valkuilen en voordelen blijven vaag, mijn enthousiasme soms zelfs verdacht. Da's op een feestje geen groot probleem, maar ik heb het gevoel dat in wereld van opleidingen op deze manier toch nog veel prachtige deuren gesloten blijven.

Daarom zou e-learning over e-learning prachtig zijn, of een serious game over games. Het kriebelt al lang en ik zou het liefst zelf aan de slag gaan. Er zijn genoeg slappe voorbeelden, maar onze stagiaire Wouter stuurde een link die al een stukje in de richting komt. Het spel 'Understanding Games' van de Duitser Andreas Zecher.

Stap voor stap komen basisprincipes van games aan bod in de vier delen. Vaak in een lineair verhaal, maar gelukkig ook met voldoende confronterende exerimenten. Erg aardig om te zien hoe toevoegingen een spel verrijken, of juist uithollen. Waar blijft deel 5?

2 opmerkingen:

  1. Errug leuk, tnx voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb je alle vier de delen bekeken? Ik vond het tikkertje ook erg goed...

    BeantwoordenVerwijderen