zondag 27 mei 2007

No Museum

Afgelopen week een bezoek gebracht aan het Industrion in Kerkrade. Industrion laat z'n naam altijd prominent volgen door 'No Museum'. Klinkt goed, maar wat is het dat wel? De vers geopende tentoonstelling 'Games' was een mooie gelegenheid om dat te ervaren. M'n verwachtingen waren nogal hooggespannen toen ik las dat tentoonstelling 'Games' was opgezet als groot spel om zelf te spelen en ervaren. Vijf vaardigheidszones kwamen daarbij aan bod: ‘Strategie & Tactiek’, ‘Reactie & Crisis management’, ‘Communicatie & Interactie’, ‘Teamwork & Samenwerken’ en ‘Creativiteit & Innovatie’.

Vergeleken met NeMo of de Media Experience bleek Industrion nogal klein, en bovendien volgestopt met industriƫle museumstukken. De stoommachines en kolenmijn-prullaria waren nu aangevuld met oude en nieuwe spellen: van Go, via Monopoly, Pong en C64 tot recentere gamereleases. Een aantal spellen waren niet ingelijst, maar daadwerkelijk te spelen. Bezoekende schoolklassen waren daar al druk mee bezig geweest, want er was al flink wat gesloopt.

Ikzelf, uiteraard aangezien als suppoost, kon vragen over speelwijze of bedoeling niet beantwoorden. Context of introducties vermeed het Industrion zoveel mogelijk. MIsschien kwam daar het 'No Museum' vandaan? De game-achtige opzet van de tentoonstelling beperkte zich tot ganzebordletters op de grond en een quizje over spelvoorkeur. Verder is mij geen interactie, duiding, rode lijn of visie opgevallen.
Charmant en lief toch, dit 'Museum'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten