vrijdag 6 oktober 2006

Tranen met duiven

Tranen over de ramen, de herfstblues slaat ongenadig toe. Deze pappa-vrijdag geen park, speeltuin of bos, maar warm binnen bij neefjes en zus in Barendrecht. Plots klopt de natuur toch aan: bonk tegen het raam en een verenregen. Een dode duif ligt beneden. Hij blijkt niet (zoals dat poetische roodborstje) tegen het raam te hebben getikt. De brute moordenaar kijkt vanaf het schuurtje aan de overkant op z'n gemiste lunch. Janne koert 'bogol' maar -meelezende ornithologen- wat is dit voor beest?

6 opmerkingen:

  1. Anoniem6/10/06

    Ach kijk, weer een probleempje wat LV ook kan oplossen... Dit is een zogenaamde grijs-wit gestreepte geel poot (gaat trouwens ook door het leven als de grijs-wit gestreepte geel poot met een te kleine kop). In donker Afrika bekend als: de Boeroe-boeroe vogel.

    Zo, dat weten we dan ook weer.

    Ik heb nog wel een lekker recept voor duif met rode wijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hmmmm, zou best kunnen, Lord, maar ik heb even gezocht en denk zelf aan een buizerd

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Anoniem8/10/06

    Erik, ik denk een Havik. Die jaagt vaak op vogels. http://www.ivnvechtplassen.org/ivn_vogels_park_bos/Havik_Accipiter-gentilis.html
    Sidney

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zou zomaar kunnen: lijkt zeker op de foto. Z'n verspreidingsgebied lijkt niet westelijker dan de veluwe te komen, maar omdat-ie op stand leeft hebben we in sjieke wijken misschien toch een kans: "De Havik is in Nederland een uitgesproken standvogel"

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Anoniem8/10/06

    Erik,
    Je vader en ik hebben Het vogelboek, van Philip Burton & Peter Hayman uitvoerig bestudeerd. Naar onze stellige mening hebben wij hier te maken met een havik, maar wel een exemplaar met smaak. Zie pagina 140 en 141.
    Groeten,
    Adriaan Hage

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Anoniem9/10/06

    Volgens mij is het geen van beide. Ik zou zeggen dat het een vrouwelijke sperwer is. Ik schat haar op ongeveer 30 cm. als ik zo naar de bakstenen kijk en dat komt meer overeen met een vr. sperwer (sperwers zijn ong. 28-38 cm) dan met een havik (die is ong. 48-61 cm), maarre het is wel zo dat zij vaak wordt verward met een mannelijke havik. Sperwers komen bovendien meer voor in Nl.

    Groet,

    Robert

    BeantwoordenVerwijderen