dinsdag 15 januari 2008

Peace Maker

Lang geleden werd ik al eens enthousiast door een trailer van het spel PeaceMaker, maar het heeft lang geduurd voordat ik echt speelde. Geen nood, de oorlogssituatie in Israel en de bezette gebieden blijft onverminderd actueel :(










Het spel is ongeveer het omgekeerde van een heftige shooter. Het is een strategisch spel, waarin je in de rol van Israelische of Palestijnse leider moet komen tot een duurzame vrede. Niet tot de overwinning dus, maar tot samenleven. Er zijn allerlei incidenten, adviseurs, en ongekend veel mogelijkheden om in te grijpen: van toespraken tot orders voor liquidaties, van economische tot zelfs culturele maatregelen.










Het is rustig uitgevoerd: emoties van adviseurs, slachtoffers en militanten krijgen aandacht, maar alles wordt neutraal beschreven en niets wordt veroordeeld. In sommige ogen zal dit het spel juist verdacht maken natuurlijk. Het onderliggende model is best complex en zeker geen inkopper, ook als je jezelf beschouwt als weldenkend en vrij neutraal persoon.

Ikzelf betrap me er bijvoorbeeld voortdurend op dat ik te soft ben voor de tegenpartij en de steun onder mijn eigen bevolking verlies. Frustrerend dat mijn goedbedoeldeacties door de tegenpartij worden weggehoond en door mijn eigen mensen veracht.

Misschien geen spel om uren achtereen te spelen, maar wel heerlijke stof tot nadenken en napraten.

1 opmerking:

  1. Anoniem15/1/08

    E! Eindelijk heb ik een news reader op de kop getikt. Nu ga ik met regelmaat je interessante schrijfsels lezen :) Alles goed verder?

    BeantwoordenVerwijderen