maandag 9 april 2007

Roffa

Rondje Roffa is een heel sympathiek spel: ontwikkeld om Rotterdamse burgers meer te betrekken bij hun stad, en dat ook nog eens door Lokaal, de stichting van mijn Christine.
Het spel is in vier verschillende versies gemaakt, op tafelformaat, pleinformaat en jawel, ook digitaal. Nog niet helemaal uitontwikkeld naar het schijnt, dus hoog tijd om eens extra extra kritisch te testen.










De eerste klap is geen daalder waard, maar meer een klap in het gezicht. Onder veel systemen en browsers werkt Rondje Roffa niet en een speciale plugin is vereist. Daarna moet je ook nog -zoals Gerard zegt- "iets heel vaags doen in een kamer". Een enthousiasmerende of zelfs duidelijke uitleg ontbreekt. Gerard gaat het later nog wel eens proberen: "Mijn hemel".








Na flink wat doorzettingsvermogen begint het spel uiteindelijk toch fijn: in een helicopter vliegen boven de mooiste stad van Nederland. Die ziet er wat pips en gek uit: grafisch kan het de vergelijking met Google Earth niet doorstaan, en slechts een paar gebouwen zijn echt 3d uitgewerkt. Verder zijn een paar gekke Euromastdochters toegevoegd: een soort vuurtorens waar je quizvragen blijkt te kunnen doen. Inhoudelijk best aardige en afwisselende vragen. Toch lijkt het me wat levenloos, tekstueel, humorloos en abstract, zeker voor de (jonge) doelgroep.








Visueel valt er meer te beleven door de helicopter te landen bij de 3d-locaties op de kaart. Het stadhuis op de Coolsingel is aardig nagebouwd, tenminste, als je niet te dicht naar de randen toeloopt en wat door de oogharen kijkt. Het blijft vooral een slap en doods aftreksel van de echte stad. Bij de ingang van het stadhuis lokken pijlen en reuzecijfers je naar een plek waar weer vragen zijn te scoren. En dan kun je weer opstijgen. Voor het helicopteren tegen de Zwaan of onder water krijg je verder geen straf- of bonuspunten, maar ik weet me in de top van het klassement te nestelen.










Waarschijnlijk zie ik nog veel (team)mogelijkheden over het hoofd, maar ik heb voorlopig genoeg van Rondje Roffa. Het loos rondlopen en -vliegen verveelt snel, en ook op de vraagcompetitie ben ik snel uitgekeken. Het lijkt me een typisch voorbeeld van te weinig aandacht voor doel, inhoud en gameplay en teveel (vergeefse) moeite voor techniek en vormgeving. Sympathieke opdrachtgever, dat wel :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten