zaterdag 21 april 2007

257.000

Nu meldt een nieuw spel voor Groningse thuiszorgmedewerkers. Ruim tweeëneenhalve ton, maar dan heb je ook wat. Hoewel online slechts een demo beschikbaar is, krijg je een beeld van een mooi verzorgd, breed spel: een quiz, rollenspel en situatiegame. Soms reageren andere personen in het verhaal op je acties, en dan begint het echt spellig te voelen. Visueel neigt het wat naar Habbo-achtige vormgeving. Isometrisch, lollig, maar ook beetje weird en houterig.










Veel inhoud is echter niet visueel, maar tekstueel. Naslagwerk, quiz en feedback, maar ook casuïstiek zelf. Goed onderhoudbaar, maar gezien de pretenties van het project toch wat teleurstellend. Pas als een spaarzame keer de consequentie van je keuze visueel in het scenario is verwerkt, schrik je wakker. Vraag lijkt me ook of deze stijl effectief (en efficient) is voor de beladen en genuanceerde dilemma's die worden aangesneden.










Tijdsaspect en online/virtuele samenwerking lijken ook wat gemiste kansen. Het geheel voelt ook wat onbehaaglijk. De quiz vindt plaats in een soort computerlokaal, met een streng ogende docent. In de bovenhoek zucht tot overmaat van ramp een knorrige uil. Grappig bedoeld of niet, het ontbreken aan positieve feedback valt in de demo echt op.










De demo heeft nogal wat rafelrandjes. De user interface heeft onduidelijke klikzones, springerige tekstwolken, en enkele programma-onderdelen werken (op de Mac?) niet. Het schetst voor de leek een helder beroepsbeeld, maar het blijkt juist bedoeld voor mensen die al in het veld werken en bijgeschoold worden. Voor die doelgroep lijkt de gekozen opzet misplaatst. Leuk, zo'n game, maar waarom sluit je niet dichter bij de praktijk van de deelnemer aan? Gebruik foto/videomateriaal, en benut eigen (casus)inbreng van de deelnemers. Ineens lijkt het toch wel veel geld, 257.000 euro.









(deel van het bijbehorende forum)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten