maandag 8 september 2008

Populair

De nieuwste YouTube-hit vind ik toch weer onwaarschijnlijk: een rap over de Large Hadron versneller van CERN. Klinkt al als een koddige combinatie? Laat je dan verrassen.

Een communicatiedame bedacht het nummer tijdens een busritje, een vriend zette het er een jaren 90 beat onder, twee anonieme ingenieurs waggelen als achtergrondkoor, terwijl in de verte hun verschikte collega's wegduiken.









Verrassend om te zien dat veel commentaren van YouTube-kijkers niet zo vernietigend zijn als ik verwachtte. Niemand neemt het muzikaal of als communicatiemiddel serieus, maar waardeert het als grappige of in ieder geval goedbedoelde poging. Ik ben toch wat zuurder.

De dame in kwestie is communicatiedeskundige bij CERN, en maakte al eerder raps, dus zo'n naïeve toevalstreffer is het niet. Kan het dan niet een druppel muzikaler, met een minder muffe beat en minder laf gekwebbel? Is het effect van de clip meer dan koddig? Is de beeldvorming werkelijk positief werken voor geïnteresseerde leken, of Jan met de Pet?












'n Beetje het niveau van Singalong Science: als het goedbedoeld is, hoeft het geen kwaliteit te hebben. Terwijl het zo'n gemiste kans is: doe het dan óók meteen goed. Kijk bijvoorbeeld naar de eenvoud van deze tien natuurkundevideo's.

Ach, het zal bij mij wel gewoon de kift zijn: het doet me denken aan m'n eigen eerste ervaringen met edutainment, met Midas Dekkers en op eigen initiatief, die nu in de Dumpshop staan, met al hun goede bedoelingen ;-).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten