donderdag 3 april 2014

Leren op de werkplek (2)


In dit blogje een wat technische insteek: hoe leer je fysiek op de werkplek? Hoewel het bij veel televisieinterviews een mooi achtergrondje van de expert is, denk ik dat de boekenkast met naslagwerken zijn langste tijd heeft gehad. Gedrukte zaken die blijven zullen toch meer ondersteuning zijn als een Quick Reference Card, muismatje met speerpunten of een posters met een denkraam. Een prachtig voorbeeld vond ik de high tech capsule waarmee Baumgartner naar beneden sprong: let op de spiekbriefjes met procedures.

















Maar laten we er niet omheen draaien: digitale dragers zijn veel flexibeler en sneller. Geen vergadering zonder smartphones, geen montage zonder toughbook. Daarop kan de professional gericht informatie zoeken. Hoe lager de drempel, des te beter.

Een manier om de drempel voor de gebruiker te verlagen is als de mobile device lokatiegebaseerde informatie toont. Bij Naturalis zijn we bijvoorbeeld bezig met een Proof of Concept voor een app die op basis van wifi weet waar-ie is in het museum. De bezoeker hoeft dan niet te selecteren over welke dino hij of zij meer wil weten, dat weet de app zelf wel.

Soms wordt specifieke informatie door een 'marker' getriggerd. Van oudsher was dat een QR-code. Hier een voorbeeld van een BYOD-stemkastje dat we ontwikkelden van ABN Amro. Medewerkers scannen het massaal met de smartphone.








Een stapje verder is informatie op basis van grafische markers, zoals foto's. We ontwikkelden zo Augmented Reality apps waarmee je het interieur van een kantoor met één vinger kunt herinrichten en ervaren. Of bijvoorbeeld voor UWV een zeer succesvolle experience waarin bezoekers actief ontdekten hoe hun werk over een paar jaar later zou zijn. Achtergrondinformatie, video's en interactie kwamen tevoorschijn als de iPad daar over een opgehangen postertje gleed.



Het kan een slag geavanceerder: informatie kan getriggerd worden door kledinglabels in een winkel. Die leert dan welke productinformatie en FAQ's zijn gekoppeld aan het specifieke kledingsstuk. Of gewoon een ruimtelijk apparaat dat wordt herkend, zoals in deze Proof of Concept op onze eigen afdeling.



Inmiddels zijn we weer een stapje verder in de richting van het ooit legendarische BMW-voorbeeld. Voor een grote klant gaan we aan de slag met performance support via Google Glass. Vooral handig met voice control, omdat de doelgroep daar complexe taken uitvoert in onmogelijke posities, met de handen vol gereedschap.  Spannend en high tech, alleen jammer dat Glass slechts een resolutie van 640 bij 360 pixels heeft, da's wel weer een beetje back to basics.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten