dinsdag 27 november 2007

Sambal bij

Nog geen plannen voor de komende donkere maand? Klim dan achter het beeldscherm en klik de wereld en jezelf een stukje beter. FreeRice maakt het mogelijk: sponsoren doneren voor de tijd dat jij bezig bent met het leren van Engelse woordjes.

Al eerder waren er sites waar een simpele muisklik volstond voor een donatie. Op theHungerSite bijvoorbeeld betalen sponsoren een kopje rijst voor een klik; op FreeRice gaat het mondjesmaat, per tien korrels. Het is echter wel wat leuker, omdat je ziet hoe je stapsgewijs spaart en omdat je er iets voor moet doen: de goede betekenis aanklikken van een moeilijk Engels woord. Het systeem is adaptief en zorgt ervoor dat je op een uitdagend niveau blijft. Zelfs native speakers komen nauwelijks aan het ultieme niveau 50.

Het concept is helder, en misschien pik je er iets van op, maar ik geloof FreeRice niet als ze suggereren dat dit een efficiente manier is om de Engelse taal te leren beheersen. Het vult de woordenschat wellicht iets aan, maar is een erg contextloze en passieve wijze van leren. Het mag ook wel wat pittiger.

Maar goed, ik neem aan dat de meeste bezoekers komen voor de uitdaging van het spel zelf of het goede doel. Inmiddels bijna vier miljard rijstkorrels in totaal. Hoeveel zou dat zijn? Ik bedoel: zelf krijg ik ze niet op, maar is het meer dan een druppel op de gloeiende plaat voor een Sahel-dorpje? Nou ja, altijd nog nuttiger dan een spelletje wii of sudoku. Sinds ik twee weken geleden m'n eerste kopje rijst bijeensprokkelde is de dagelijkse opbrengst niet verder gerezen, dus kom ook klikken.

1 opmerking: